WAŻNE: od 24.10.2020 spożywanie posiłków na miejscu zostaje zawieszone do odwołania. Zamówienia realizujemy z dostawą oraz na wynos.

Jakość i Nowości

Banner

Pizza z mąki żytniej

Pizza z mąki żytniej - alternatywa dla ciasta pszennego

Poszukując zdrowszych alternatyw tradycyjnego, pszennego ciasta można znaleźć przepis na pizzę z mąki żytniej lub pizzę razową. Wyjaśniając, jaka jest różnica pomiędzy mąką żytnią a mąką razową- mąka razowa może być zarówno żytnia  jak i pszenna (mąka razowa pszenna nazywana jest mąką graham). Dlatego może się okazać, że oferowane w różnych pizzeriach pizza żytnia i pizza z mąki razowej to te same pizze. Przynajmniej w kwestii ciasta.

Czym różni się pizza z mąki pełnoziarnistej od tradycyjnej pizzy?

Mąka pełnoziarnista różni się od zwykłej pszennej mąki procesem produkcji. Podczas mielenia ziaren nie oczyszcza się ich, dlatego mąka razowa zawiera dużo otrąb. Procesowi mielenia poddaje się całe ziarna czyli łuski, bielma oraz kiełki. Dzięki temu mąka ta zachowuje więcej składników odżywczych takich jak błonnik czy minerały (fosfor, magnez czy żelazo). Błonnik wspomaga układ trawienny oraz pracę jelit. Fosfor wpływa na pracę serca i nerek, jest też podstawowym budulcem kości i zębów, magnez odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowo-mięśniowego. Żelazo natomiast jest współodpowiedzialny za transport tlenu we krwi, przy za niskim poziomie tego minerału mogą dokuczać nam migreny, zmęczenie czy drażliwość. Poza walorami zdrowotnymi, które mąką żytnia niewątpliwie posiada jest jeszcze jeden aspekt, którzy na pewno docenią osoby na diecie - mąka razowa ma nieco mniej kalorii niż mąka pszenna. Na 100 g mąki pełnoziarnistej przypada 348 kcal, natomiast w przypadku mąki pszennej jest to 362 kcal.

Przepis na pizzę pełnoziarnistą

Do przyrządzenia ciasta razowego na pizzę będziesz potrzebować: mąkę razową żytnią (lub pszenną jeśli taką wolisz), wodę, drożdże (najlepiej świeże), cukier, sól i oliwę. Możesz także dodać odrobinę ziół do ciasta. Do rozpuszczonych w wodzie z cukrem drożdży dodaj mąkę, sól i oliwę. Wyrabiaj ciasto, aż będzie gładkie i osiągnie specyficzną aksamitność. Następnie daj mu około godziny na wyrośnięcie w ciepłym, suchym miejscu. Po tym czasie rozwałkuj placek, pamiętaj, aby ciasto było cienkie, ale na brzegach musi mieć grubsze zakończenia. Posmaruj placek sosem pomidorowym, połóż plasterki mozzarelli i dodaj ulubione dodatki. Jeśli nie wiesz na jakie dodatki się zdecydować, pamiętaj że każda pizza może mieć swoją odmianę… na razowym spodzie. Możesz upiec pizzę cztery sery na cieście razowym i dalej będzie ona pizzą cztery sery. Nazwy pizz w dużej mierze zależą od dodatków, nie od rodzaju mąki, na jakiej jest zrobione ciasto.

Jeżeli zależy Ci na wersji fit tej włoskiej potrawy, jako dodatki możesz wykorzystać paprykę, pieczarki, cukinię, rukolę czy brokuły. Lubisz ostre dodatki? Papryczki jalapeño także się sprawdzą.

Razowa pizza spod samych Tatr

Specyficzny smak ciasta razowego może bardzo dobrze współgrać z takimi dodatkami jak wędzony ser, oscypek, kiełbasa czy żurawina. Pizza rodem z Zakopanego także może być na razowym spodzie! Nic nie stoi na przeszkodzie, aby góralskie smaki przenieść na pizzę pełnoziarnistą. Dodatek słodkiej żurawiny i słonego oscypka stworzy perfekcyjną harmonię ze specyficznym, lekko wyczuwalnym smakiem ciasta razowego.

Zdrowiej nie znaczy mniej smacznie

Zdrowsze opcje nie oznaczają gorszych zamienników. Pizza na cieście razowym wcale nie musi być mniej smaczna niż tradycyjna, dość kaloryczna pizza. Wiele zależy od Twojego podejścia i… dodatków. Wybierz swoje ulubione składniki lub wręcz przeciwnie-spróbuj czegoś zupełnie nowego. Poszerzanie smakowych horyzontów możesz zacząć od pizzy z mąki pełnoziarnistej. Pamiętaj, że mniej kalorii nie oznacza mniej smaku!